top of page

Får man vara rädd?

Den största utmaningen vi möter är alltid rädsla. Rädsla är en väldigt hämmande känsla. En av mina roligaste historier i ämnet rädsla kommer från hästvärlden. - Föreläsare och coach Christer Ohlsson


Föreläsare och coach Christer Ohlsson i intervju i hästtidningen Hippologica
Fotograf: Mattias Diesel Näslund / Text: Christer Ohlsson

Jag är ingen idrottscoach och har ingen erfarenhet av hästar eller ridsporten sen tidigare. Historiens början är att jag jobbade med en företagsledare, vars dotter tävlade i hästhoppning. Dotterns utmaning var nervositet, vilken i sin tur smittade av sig på hästen. I mitt uppdrag coachade jag mamman i hennes egenskap av företagsledare och hon ställde frågan om jag kunde träffa hennes dotter. Jag förtydligade att jag inte var idrottscoach eller hade erfarenhet av hästar, men det var heller inte det hon sökte. När jag träffade dottern bad jag henne förklara för mig var nervositeten kom ifrån. Ur mitt perspektiv kunde jag inte förstå varför dottern var nervös och att ur detta perspektivet var det hennes uppgift att hjälpa hästen att genomföra en prestation. Hennes uppgift borde då alltså vara att hjälpa hästen att inte bli nervös och samtidigt ha skoj själv. Genom att flytta fokus från att det var hennes prestation, till att hon ska coacha hästen för prestation, blev detta en turn around i hur hon såg på saken


Precis så arbetar jag även med ledarskap: Ledarskap är att få individer att må bättre och prestera bättre, i nämnd ordning Det är just rädslan för sin egen prestation som hämmar så många människor. När man blir rädd, blir man nervös och nervositet smittar av sig, känslor smittar av sig. Rädsla är det största hindret i alla prestationsmiljöer.


Får man vara rädd och nervös?

Ja, den dagen jag inte har en sund nervositet innan jag stiger upp scenen inför 400 människor- då ska jag sluta. Då tar jag inte situationen på allvar. Att förstå allvaret i en situation är inte detsamma som att bli så rädd att det hindrar dig från att göra ditt bästa. Det är helt ok att vara rädd, men gör det ändå. Fokusera inte på att inte vara rädd eller att du är rädd, försök att bara koppla av. För det du fokuserar på växer, så om du fokuserar på att inte vara rädd eller att du är rädd, så växer rädslan sig ännu starkare. Försök att koppla av, för ju mer du tränar dig på att acceptera din rädsla, desto mer kommer den att försvinna. Att tänka att jag inte ska bli rädd eller nervös, förstärker just de känslorna. Detta eftersom hjärnan inte har någon “inte funktion”. Att istället tänka “Vad härligt, nu känner jag en lätt anspänning. Detta är viktigt för mig, men inte så himla viktigt” Då kan jag börja kommunicera med mig själv, berätta för mig själv att det finns viktigare saker än denna enskilda prestation, ingen kommer att dö. Genom detta tankesätt kan jag reducera vikten av denna enskilda prestation och därmed reducera rädslan och nervositeten.


Blockeringar

Mitt sätt är att i steg ett, reducera betydelsen av insatsen genom att jämföra med något som är större. Har jag en föreläsning för 400 personer i Sundsvall och det skiter sig- Ja, då får jag väl leva med att 400 personer i Sundsvall inte tycker att jag är tillräckligt bra. Det finns 10 miljoner andra människor jag kan prata med. Reducera situationens betydelse "Det här är faktiskt inte Olympiaden, det är en hästtävling i Halmstad. Då får jag väl tävla här nästa år igen". Bygg inte upp en spänning i hur viktig denna enskilda prestation är. Min metodik är genom att reducera betydelsen av händelsen, skapa perspektiv.

I en ständigt föränderlig värld måste vi idag våga vara mer prövande, lärande och därigenom levande. Med hjälp av enkla övningar och verktyg kan man skapa konkreta förändringar i vardagen, på jobbet och i relationer. Min ambition är att så tankefrön för att du ska bli en mer Prövande ,Lärande och därigenom Levande människa.

Commentaires


bottom of page